Salgs- og leveringsbetingelser

VĂ„re salgs- og leveringsbetingelser gjelder alle salg og tilbud.

1. Pris

Prisen er basert pÄ tilbudsdagens lÞnninger, materialpriser og valutakurser. For Þvrig reguleres prisen i henhold til SSBs indeks 3A, total, regnet fra tilbudsdato til fakturering. Samlet levering og montering blir kontinuerlig utfÞrt pÄ dagtid, med mindre annet er avtalt.

Alle priser er ekskl. MVA. levert Kongsvinger, dersom annet ikke er avtalt.

Pris med montering er ekskl. frakt, frakt fra fabrikk, diett, verkstedmateriell og veiavgifter. VÄre priser er ogsÄ ekskl. elektriker og lÞfteutstyr. Med forbehold om pris og valutaendringer.

HS sender faktura som vedlegg i e-post, fakturaer som sendes i vanlig brevpost der kunden ber om dette medfÞrer fakturagebyr pÄ kr 90,-.

2. Betalingsbetingelser

Betaling forfaller 14 dager etter levering, etter godkjent kredittvurdering eller sÄ kan det kreves forskudd eller kontant hvis annet ikke er avtalt. Ved overskridelse av den i avtalen fastsatte betalingstid regnes morarente i h.h.t. maksimumsrenten av myndighetene.

Vi forbeholder oss retten til Ă„ fordele betalingen 70/30:
70% av kontrakten betales fĂžr oppstart
30% av kontrakten betales ved ferdigstillelse

Fysisk levering av utstyr kan av forskjellige Ärsaker finne sted i flere omganger, derfor vil det kunne forekomme delfakturering etterhvert som varer blir levert.

Bankgarantiomkostninger betales av de som forlanger bankgaranti.

2a. HS er ikke ansvarlig for eventuelle avvik som oppstÄr i leverandÞrens datablader som er videresendt kunden, dette gjelder vekt, mÄl og ytelse, men ogsÄ andre produktdata oppgitt av leverandÞren som lager grunnlag for kjÞp.

3. Utsettelse av oppdrag

Ønskes oppdraget utsatt mÄ det gis beskjed i god tid, senest innen 24 timer fÞr planlagt oppstart. Kan ikke oppdraget utfÞres som avtalt eller beskjed ikke blir gitt innen fristen, er kjÞper pliktig Ä erstatte kostnader for medgÄtt tid.

4. Montering og leveringstid

Blir leveransen umuliggjort i kortere eller lengre tid pÄ grunn av kjÞpers forhold, er varens salgssum likevel forfalt til betaling. Varen vil da bli lagret for kjÞpers regning og risiko. Montering / igangkjÞring avtales sÊrskilt, arbeidet debiteres etter gjeldende satser. Leveringstiden regnes fra endelig og fullstendig ordreinngang med alle nÞdvendige mÄl og spesifikasjoner. Vi fraskriver oss et hvert ansvar for leveringsforsinkelser eller hindringer som ikke skyldes vÄr bedrift. Dette gjelder ogsÄ forsinkelser som skyldes Force Majeure, streik, lockout, havari, transportvanskeligheter etc. LeveringsmÄte og risiko-overgang gjelder fra lager (ex warehouse) om ikke annet er skriftlig avtalt.

Leveringstid er etter avtale med selger.

Bygningsmessige arbeider utenom avtalt montasje er ikke inkludert i prisen, sÄfremt det ikke fremgÄr av tilbudet, og mÄ i hvert enkelt tilfelle avtales mot tillegg i prisen.

Aktuelt utstyr som kommuniserer over GSM er avhengig av god signalstyrke. Er signalstyrken i omrÄdet for svak skal kunden ordne eventuelle ekstrakostnader.

Under montasjen mÄ det ikke foregÄ noen form for trafikk eller annen type jobb pÄ montasjestedet som er til hinder for montÞr.

5. Leverings-/montasjeforhold av utstyr

FÞlgende forutsetninger mÄ oppfylles for Ä benytte standard monteringspriser:
Monteringssted mÄ vÊre nÞyaktig anvist.
Utstyr skal vÊre lagret pÄ monteringsstedet.
Det mÄ vÊre tilstrekkelig med strÞm, luft, lys etc til att utstyr kan monteres ferdig.
Gammelt utstyr mÄ vÊre fjernet fÞr oppstart om annet ikke er avtalt.
LÞftehjelp for flytting reising skal vÊre tilgjengelig slik att ventetid unngÄs, kunden mÄ stille med hjelpemann.

Underlag skal vĂŠre riktig dimensjonert i hht. produsentens angivelser.
Gulvet mÄ vÊre stÞpt eller komprimert slik at lift kan benyttes. Alt festegrunnlag pÄ vegg og i tak for skinner, oppheng, motorer osv. mÄ vÊre ferdig fÞr montÞr ankommer byggeplass. Eventuelle skjevheter som vanskeliggjÞr montering blir belastet for medgÄtt tid. El. montasje og kabelstrekk frem til styreskap inngÄr ikke i prisen, og skal vÊre klargjort av kunde fÞr montasje (strÞmtilfÞrsel i henhold til leverandÞrens krav). Det mÄ vÊre tilgang til strÞm pÄ montasjestedet. 16amp sikring.
Gulvet mÄ vÊre stÞpt i godkjent tykkelse. Det mÄ opplyses om skjulte elementer som kabler, etc. Dette skal vÊre avklart av kjÞper fÞr montasjestart.

OBS! MÄ termografering utfÞres fÞr montering! dekkes dette av kunde, og HS tar ikke ansvar for evt. skader pÄ gulvvarmeanlegg eller andre ting under overflaten.
El. montasje frem til servicebryter inngÄr ikke i prisen, forbindelse mellom servicebryter og kompressor monteres av elektriker nÄr utstyr er plassert, samtidig med vÄr montÞr. Det mÄ vÊre tilgang til strÞm pÄ montasjestedet i henhold til produsentens krav.

Godkjent og egnet lĂžfteredskap (truck) ved behov holdes av kunden, om ikke annet er avtalt.

Avvik fra dette inkludert venting vil bli fakturert for medgÄtt tid.

5.1 Tankarbeid:

  • Mulighet for ferdsel med semitrailer til tankens plassering
  • Informasjon om hevert mellom tanker
  • Maksimal beholdning 18 m3 drivstoff (sammenlagt)
  • Er det ikke mulig Ă„ kjĂžre volumene ned sĂ„ drivstoff mĂ„ flyttes til annen tank, faktureres det som ekstra arbeid pr. time
  • Er det avtalt fremmĂžtedag og tid og det ikke er holdt tilbake drivstoff, faktureres oppdragsgiver for det samme som utfĂžrt oppdrag (dvs. fremmĂžte, tankvask osv.)
  • Deponering av spesialavfall tilkommer om ikke annet er avtalt
  • Det tas forbehold om skjulte elementer i grunnen som kan forsinke eller utlĂžse ekstra arbeid, dette faktureres for medgĂ„tt
  • tid
  • Spesielle krav fra enkelte myndigheter som utlĂžser ekstra arbeid eller omgjĂžring, faktureres for medgĂ„tt tid
  • OmgjĂžringer i planlagt arbeidsorde/ jobb, faktureres for medgĂ„tt tid

6. Mottak av gods

NÄr gods sendes til kunde, er det kunde som mottar, kontrollerer og lagrer godset forsvarlig. Ved eventuelle skader pÄ godset, bÄde utvendig og under emballasje, mÄ dette skrives pÄ fraktbrevet fÞr signering av fraktbrev til transportÞren og skaden mÄ umiddelbart meldes til HS, varen sjekkes samtidig mot pakkseddel og kontakter HS umiddelbart/ samme dag ved eventuelle feil.

HS er ikke ansvarlig for skader som oppstÄr etter att gods har forlatt vÄrt lager.
KjÞper mÄ sÞrge for at varene blir lagret forsvarlig bÄde fÞr og under montasjen, i de tilfeller HS skal utfÞre montering. Det forutsettes assistanse med bemannet lÞfteutstyr under avlessing og grovmontasje. All risiko sÄ som beskadigelse og tyveri, overgÄr til kjÞper etter feilfri leveranse.

7. Garanti

Serviceintervallene pÄ maskiner skal vÊre overholdt for at saken skal anses som en garantisak.
Hvis kunde rekvirerer verkstedstÞtte og det ikke kan pÄvises feil eller unormalheter, mÄ kunde selv betale for merarbeid i forbindelse med dette.
Reise og oppholdsutgifter omfattes ikke av garantien. Garantiarbeid utfĂžres mellom kl. 08.00 – 16.00 pĂ„ hverdager. Vil kjĂžper at HS skal utfĂžre garantiarbeid pĂ„ annen tid, vil differansen mellom overtidspris og ordinĂŠr timepris og eventuelt helgetillegg bli belastet. Benytter kjĂžper andre firma til Ă„ utfĂžre garantiservice uten Hedmark Service AS samtykke, bortfaller HS sitt garantisvar.
Garanti omfatter konstruksjonsfeil, materialfeil eller produksjonsfeil. Feil som skyldes naturlig slitasje, feil bruk, manglede vedlikehold, ytre pÄvirkning eller andre faktorer utenfor vÄr kontroll, dekkes ikke. HS eller produsent har ikke noe ansvar for varer som er blitt montert av ikke godkjente personer eller skader forÄrsaket av kunde.

HS sitt erstatningsansvar er i alle tilfeller begrenset oppad til varens fakturaverdi.
Reparasjoner som utfÞres pÄ stedet etter kundens rekvisisjon eller anmodning, godskrives kun nÄr dette pÄ forhÄnd er skriftlig avtalt.
Garanti meldes inn pÄ vÄr hjemmeside hedmark-servicde.no/garantiskjema/

Reklamasjoner: eventuelle reklamasjoner mÄ skje snarest mulig og innen 5 dager etter varens mottagelse.

Reparasjon pÄ stedet nÄr dette er avtalt og hvor en HS representant vil komme til stedet for sÄ vidt mulig Ä foreta en reparasjon pÄ stedet eller arrangere at produktet blir flyttet til et egnet sted for etterfÞlgende reparasjon. NÄr produktet blir flyttet til et annet sted for reparasjon, er ikke HS pliktig til Ä fremskaffe erstatningsprodukt i pÄvente av reparasjon.
HS forsÞker, at det innen 4 arbeidsdager sendes en tekniker etter att eventuelt nye deler er sendt og kunde ikke klarer Ä utbedre dette selv, som pÄbegynner reparasjon av produktet pÄ kundens adresse.
Fra den dato leveransen er overlevert/ sendt, gir HS garanti pÄ 1 Är. Dette forutsetter at ingen andre enn HS eller de HS har godkjent til Ä ufÞrt oppdrag pÄ produktet. Om kunden velger Ä ikke ta i bruk utstyret umiddelbart, forlenges ikke garantitiden ytterligere.

7.1 Garantien dekker ikke

KjÞring og reisekostnader pÄ ikke fastmontert utstyr, dette skal bringes til vÄrt verksted for reklamasjonsjobber. (Vil kjÞper at Hedmark Service AS skal utfÞre garantiarbeid ut hos kunde, vil dette bli belaste med ordinÊre satser).

Utskiftingsomkostninger:
Slitasjeskader forÄrsaket bruk som ikke er i henhold til vedlikeholds veiledning.
Garanti dekker aldri tapt arbeidsfortjeneste eller andre tap som kunde kan pÄfÞres ut ifra stÄ tid i forbindelse med en garantijobb. Forhandler kan ikke stilles ansvarlig for forsinkelser i arbeidet som skylde f.eks. sykdom, ekstreme vÊrforhold, forsinket postgang etc.
Feil og mangler som skyldes feil bruk eller kan skyldes bruker, mÄ dekkes av kunde selv.
Transportkostnader dekkes av kunden ved sending av varer.

8. Avfall

KjĂžper har ansvaret for Ă„ fjerne emballasje, eventuelt demontert gammelt utstyr, hvis ikke annet er avtalt.

9. Varmearbeider

NÄr det er behov for varme arbeider eller annet som skaper varme, stiller kunden med brannvakt, hvis dette ikke er mulig vil vi fakturere dette for medgÄtt tid.

10. Rapportering

Det blir ustedet rapport pr. oppdrag send pr. mail/ post fortlÞpende etter at oppdraget er utfÞrt Arbeid som pÄlÞper i arbeidsprosessen/ oppdraget, som f.eks. ekstra dokumentasjon, rapporteringer eller uteglemt informasjon/opplysninger som medfÞrer ekstra rapportering blir fakturert etter medgÄtt tid.

11. Tvister

I tilfelle sÞksmÄl, anses selgerens verneting som vedtatt av begge parter. For Þvrig gjelder NS 3430 der som intet annet fremgÄr av det ovennevnte.

12. Adgang og tilgjengelighet til oppdragssted

Det er kundens ansvar Ä pÄse at det ikke finnes hindringer som vanskeliggjÞr HS sin utfÞrelse av tjenesten. Hvis oppdragsstedet ikke er tilgjengelig og HS sÄledes ikke kan utfÞre oppdraget, vil kunden bli belastet for bomtur. Hvis HS mÄ vente mer enn 5 minutter pÄ Ä fÄ utfÞrt oppdraget vil kunden bli belastet for dette (ventetid). HS vil i det enkelte tilfelle vurdere om det er hensiktsmessig Ä gjennomfÞre tiltak for Ä muliggjÞre at oppdraget gjennomfÞres uten at kunden belastes for bomtur eller ventetid. Ved gjennomfÞring av slike tiltak belastes kunden for medgÄtt arbeidstid for Ä rydde hindringen.

Ved oppmÞte der noen av disse forhold ikke ligger til rette vil det bli fakturert for det samme som utfÞrt oppdrag (dvs oppmÞte, kontroll osv).

13. Bestilling av oppdrag

Oppdrag som Ăžnskes utfĂžrt utenfor normale Ă„pningstider vil bli belastet med overtidsgebyr som fĂžlger:
50 % mellom kl. 16 og kl. 21.00 og 100% mellom kl. 21.00 og kl. 07.00 pĂ„ÌŠ hverdager, unntatt bevegelige helligdager. Det blir beregnet 100% overtid fra fredag kl. 16 til mandag kl. 07.00.
Vaktutrykninger blir belastet med gjeldende gebyr.

14. UnderentrepenĂžrer

Hedmark Service AS har rett til Ä benytte seg av underentreprenÞrer ved utfÞrelse av arbeid iht. nÊrvÊrende kontrakt. Disse skal fÞlge de samme krav til prosedyrer m.v som fremgÄr av avtalen. Kunden skal imidlertid i alle spÞrsmÄl som gjelder avtalen, forholde seg direkte til HS og ikke til underentreprenÞren.

15. Retur av deler/utstyr

All retur skal avtales skriftlig med HS og tilsendt returbrev mÄ fylles ut med pakkseddel/ fakturanummer (Kopi av pakkseddel og faktura mÄ medsendes) og sendes med varen.
HS forbeholder seg retten til Ä avslÄ retur av deler etter kvalitetskontroll selv om retur er avtalt.
Returnerte deler mÄ vÊre salgbar og vÊre i original emballasje, ved skader pÄ emballasje kan retur ikke pÄberegnes.
Deler som har vĂŠrt montert, tas ikke i retur.
Returfrakt betales av kjĂžper.
Det beregnes et returgebyr pÄ 20% av delens fakturabelÞp, unntak for returgebyr er retur som skyldes feilekspedering fra HS, da mÄ varen returneres pÄ billigste mÄte.
HS stÄr ikke ansvarlig for utgifter som kan anses Ä vÊre utover det normale som f. eks bruke av lÞfteinnretninger eller innleie av maskiner ekstern aktÞr for montering/ demontering.

16. Leasing

Alle leasing tilbud er med forbehold om godkjenning og de vilkÄr som er gjeldende fra leasing leverandÞren. Forsinkelser ved feil innsendt papirer fra kunde kan ikke belastes HS. Etter endt leasing avtale leveres utstyr tilbake til HS hvis ikke annet er avtalt.

17. Konfidensialitet

Denne informasjon er strengt konfidensiell og skal ikke deles med andre enn de involverte parter i virksomheten.

Garanti og reklamasjon

Garanti

  • Garanti omfatter konstruksjonsfeil, materialfeil eller produksjonsfeil. Feil som skyldes naturlig slitasje, feil bruk, manglede vedlikehold, ytre pĂ„virkning eller andre faktorer utenfor vĂ„r kontroll, dekkes ikke.
  • HS eller produsent har ikke noe ansvar for varer som er blitt montert av ikke-godkjente personer eller skader forĂ„rsaket av kunde.
  • Serviceintervallene pĂ„ maskiner skal vĂŠre overholdt for at saken skal anses som en garantisak.
  • Hvis kunde rekvirerer verkstedstĂžtte og det ikke kan pĂ„vises feil eller unormalheter, mĂ„ kunde selv betale for merarbeidet i forbindelse med dette.
  • Reise- og oppholdsutgifter omfattes ikke av garantien. Garantiarbeid utfĂžres mellom kl. 08.00 – 16.00 pĂ„ hverdager. Vil kjĂžper at Hedmark Service AS skal utfĂžre garantiarbeid pĂ„ annen tid, vil differansen mellom overtidspris og ordinĂŠr timepris og eventuelt helgetillegg, bli belastet. Benytter kjĂžper andre firma til Ă„ utfĂžre garantiservice uten Hedmark Service AS samtykke, bortfaller Hedmark Service AS sitt garantisvar.
  • HS sitt erstatningsansvar er i alle tilfeller begrenset oppad til varens fakturaverdi.
  • Reparasjoner som utfĂžres pĂ„ stedet etter kundens rekvisisjon eller anmodning, godskrives kun nĂ„r dette pĂ„ forhĂ„nd er skriftlig avtalt.
  • Reklamasjoner: eventuelle reklamasjoner mĂ„ skje snarest mulig og innen 5 dager etter varens mottagelse.
  • Reparasjon pĂ„ stedet nĂ„r dette er avtalt, og hvor en HS-representant vil komme til stedet for sĂ„ vidt mulig Ă„ foreta en reparasjon pĂ„ stedet eller arrangere at produktet blir flyttet til et egnet sted for etterfĂžlgende reparasjon. NĂ„r produktet blir flyttet til et annet sted for reparasjon, er ikke HS pliktig til Ă„ fremskaffe erstatningsprodukt i pĂ„vente av reparasjon, med mindre en tilleggsgaranti-service er avtalt skriftlig med kunden.
  • HS forsĂžker, at det innen 4 arbeidsdager sendes en tekniker, som pĂ„begynner reparasjon av produktet pĂ„ kundens adresse.

Garantien dekker ikke

  • KjĂžring og reisekostnader pĂ„ ikke-fastmontert utstyr, dette skal bringes til vĂ„rt verksted for reklamasjonsjobber. (Vil kjĂžper at Hedmark Service AS skal utfĂžre garantiarbeid ut hos kunde, vil dette bli belastet med ordinĂŠre satser)
  • Utskiftingsomkostninger.
  • Slitasjeskader forĂ„rsaket bruk som ikke er i henhold
    til vedlikeholdsveiledning.
  • Garanti dekker aldri tapt arbeidsfortjeneste eller
    andre tap som kunde kan pÄfÞres ut ifra stÄ tid i forbindelse med en garantijobb. Forhandler kan ikke stilles ansvarlig for forsinkelser i arbeidet som skylde f. eks. sykdom, ekstreme vÊrforhold, forsinket postgang etc.
  • Feil og mangler som skyldes feil bruk eller kan skyldes bruker, mĂ„ dekkes av kunde selv.
  • Transportkostnader dekkes av kunden ved sending av varer.

Retur av varer og kreditering

  • All retur skal avtales skriftlig pĂ„ forhĂ„nd og returskjema vĂŠre vedlagt.
  • Returvarer skal vĂŠre pakket i original emballasje og tydelig merkes med opprinnelige ordre-, fakturanummer og bestillingsnummer.
  • Returforsendelser skjer for kundens regning og risiko.
  • Retur av standard lagervare kan bare skje etter
    avtale med Hedmark Service AS. KjĂžper belastes da med minimum 20 % av salgsverdien. Varene returneres for kjĂžpers regning og risiko. Retur av fabrikkbestilte varer kan ikke foretas.

Transportskader

  • Ved evt. transportskade pĂ„ en vare er kunden forpliktet til Ă„ melde fra innen samme arbeidsdag elektronisk, og samtidig ha notert pĂ„ fraktbrev for evt. Ă„ fĂ„ dekket dette.

Angrerettskjema for nettbutikk

Angrerettskjema finner du her